In de rubriek ‘Van oud-leerling naar docent’ lezen we het verhaal van collega’s die op het Emmauscollege zijn gaan werken, nadat zij leerling op deze school zijn geweest. Waarom zijn zij weer teruggegaan naar deze plek? En hoe is het om collega’s te zijn met je oud-docenten? Deze week deelt Emily van der Zande, docente Nederlands, haar verhaal!
Waarom heb jij als groep 8’er voor het Emmauscollege gekozen?
In groep 8 heb ik veel open dagen bezocht. Bij het Emmauscollege had ik het beste gevoel.
Wie was jouw favoriete docent tijdens jouw middelbare schooltijd en waarom?
Ik had niet echt één favoriete docent, maar ik kan mij de lessen van meneer Tuin nog goed herinneren, omdat hij zo enthousiast kan vertellen. Ook weet ik nog goed dat ik vroeger zelf Nederlands kreeg van mijn naamgenoot, mevrouw Van der Zande.
Ben jij wel eens naar C4 gestuurd? Zo ja, wat had je uitgespookt?
Volgens mij bestond C4 nog niet in mijn tijd op het Emmauscollege, maar ik ben er in ieder geval nooit uitgestuurd.
Wat voor type leerling was jij op school?
Een rustige en brave leerling. Ik kletste wel veel met vriendinnen, maar ik had mijn huiswerk meestal wel gemaakt en leerde goed voor toetsen.
Welke kolderdag stunt werd er in jouw eindexamenjaar uitgehaald?
Daar kan ik me niet zo veel van herinneren. Ik weet nog dat het hokje van de conciërge bij de fietsenstalling tot een paddenstoel was omgetoverd en dat er leerlingen vanuit hun auto muziek draaiden voor de school.
Wat is het meest bijzondere/grappigste/leukste dat jij hebt meegemaakt als leerling op het Emmauscollege?
Wat me vooral is bijgebleven is de internationalisering naar Athene. We hebben daar natuurlijk allerlei mooie plekken bezocht, maar we kregen ook veel vrije tijd om lekker op het strand te liggen. Daarnaast heb ik goede herinneringen aan de twee brugklaskampen waarop ik mee mocht als B-plusser. En het kerstbal was natuurlijk elk jaar een hoogtepunt.
Welke opleiding ben je gaan volgen na je schooltijd?
Na het Emmauscollege heb ik eerst een tussenjaar genomen en ben ik Spaans gaan leren in Spanje. Daarna heb ik pedagogische wetenschappen en Nederlandse taal en cultuur gestudeerd in Amsterdam.
Wat voor type docent ben jij?
Daar kunnen mijn leerlingen beter over oordelen.
Wat is voor jou de meest opvallende aanleiding geweest voor het eruit sturen van een leerling?
Dat komt bijna nooit voor, maar als het wel gebeurt is er altijd een goed reden voor.
Waarom ben je op het Emmauscollege gaan werken?
Toen ik van plan was om naar Rotterdam te verhuizen, kwam er een plek vrij op het Emmauscollege, dat kwam dus goed uit. Ik heb goede herinneringen aan mijn eigen schooltijd hier, daarom leek het mij ook een leuke school om als docent te gaan werken.
Hoe is het om collega’s te zijn met je oud-docenten?
In het begin was dat even wennen. Het was vooral gek dat ik van sommige collega’s alleen de achternaam kende. Gelukkig kwam daar snel verandering in. Het was ook wel handig, omdat ik alvast wat mensen kende op mijn nieuwe werkplek. Inmiddels denk ik er niet meer over na.
Is het Emmauscollege veranderd, sinds je hier eindexamen hebt gedaan?
Nee, volgens mij is er weinig veranderd sinds ik hier eindexamen heb gedaan. Er werken nog een aantal dezelfde docenten en veel activiteiten zijn hetzelfde gebleven. Vroeger hadden wij alleen vier toetsweken per jaar, dat zijn er nu drie geworden. Dat is voor de leerlingen wel prettig.